Flipping the Classroom

Flipping the Classroom is een term die je vooral veel hoort in het reguliere onderwijs. Simpel gezegd betekent het vooral dat je leerlingen in staat stelt om voor de les de theorie en uitleg alvast tot zich te nemen (met bijvoorbeeld een video-uitleg), zodat ze in de les met actieve werkvormen de theorie kunnen leren toepassen of verder verwerken. Het is een vorm van blended leren, die vaak ook goed toepasbaar is bij opleidingen binnen organisaties.

Waar komt de term Flipping the Classroom vandaan?

De term komt echt uit het klassikale onderwijs waar van oorsprong vaak de instructie, uitleg etc. in de klas wordt gegeven, waarna leerlingen naar huis gaan met huiswerk om dit te oefenen. Flipping the classroom is dus het omdraaien van dit fenomeen, waar de leerlingen thuis, vooraf, de instructie tot zich nemen en de verdieping en oefening in de klas gebeurt.

De vanzelfsprekendheid van fysiek lessen volgen lijkt verleden tijd. Hoewel we weliswaar weer fysiek bij elkaar mogen komen om te leren, kijken we steeds zorgvuldiger naar hoe we de tijd die we met elkaar doorbrengen, zo effectief mogelijk kunnen besteden. Onnodig reizen voor iets wat prima online kan, zal steeds minder gebeuren. Wanneer alleen reizen het probleem is, kan je naar live online leren kijken of wellicht een vorm van hybride leren. Wanneer het doel is om meer efficiëntie te bereiken in je klassikale lessen, dan is het interessant om naar flipping the classroom te kijken. En dit geldt dus niet alleen in het onderwijs, maar juist ook in jouw organisatie.

Wanneer kun je het inzetten?

Flipping the classroom is geschikt wanneer het overbrengen van een stuk theorie uit de klassikale training gehaald kan worden. Denk hierbij aan:

  1. Het aanleren van een vaardigheid, waarbij je eerst een theoretische onderbouwing nodig hebt om het te kunnen toepassen.
  2. Een training die uit een theoretisch stuk (kan uitleg of bijvoorbeeld een demo zijn) bestaat met aansluitend een praktijkonderdeel, zoals het maken van opdrachten e.d., wat alleen op locatie kan.

Flipping the classroom is vooral geschikt voor trainingen die diverse contactmomenten hebben, waartussen de deelnemers de stof moeten verwerken of zelf dingen moeten doen. Ook als de training heel vaak gegeven wordt, kan het efficiënt zijn de uitleg in video vorm aan te bieden.

Het is minder geschikt voor een meerdaagse training waarbij de dagen onmiddellijk achter elkaar plaatsvinden. Een andere manier van het blenden van je opleiding kan dan effectiever zijn.

Hoe kan je het aanpakken?

  1. Neem de uitleg, theorie, demonstratie op in een video. Dit kan een heel simpele video-uitleg zijn, of een meer geavanceerde video waarbij je bijvoorbeeld gebruik maakt van animaties. Uiteraard kan theorie ook een stuk geschreven tekst of een complete interactieve e-learning module zijn, maar we denken dat video een grote rol speelt in het concept van flipping the classroom.
  2. De klassikale les dien je opnieuw te ontwerpen en hierin bouw je vooral interactie in. Denk aan groepswerk, opdrachten waarin direct vragen kunnen worden gesteld, presentaties van deelnemers en discussies.

Waarom zou ik het toepassen?

Flipping the Classroom heeft een aantal voordelen (en nadelen) die je kunnen helpen te bepalen of deze methode voor jou bruikbaar is.

  • Het kan ervoor zorgen dat deelnemers met verschillende kennisniveaus allemaal op het juiste kennisniveau zijn voor ze de klassikale bijeenkomst bijwonen.
  • Het gebruik van video voor de uitleg geeft deelnemers de mogelijkheid zelf te bepalen hoe vaak, hoe snel en wanneer ze het bekijken. Dit geeft de deelnemer meer regie in het leerproces. Dingen overslaan of juist herhalen behoren tot de mogelijkheden.
  • Het gebruik van video voor uitleg geeft jou de mogelijkheid om andere dingen te laten zien of op een andere manier te laten zien, waardoor de uitleg beter aansluit bij de stof die je wilt uitleggen. Denk aan video-demonstraties, animaties en andere vormen die je kunt combineren met de traditionele talking head met PowerPoint-presentatie.
  • Je kunt makkelijk materialen die anderen hebben gemaakt, hergebruiken in je uitleg.
  • Je kunt de video, eenmaal gemaakt, vaker gebruiken en hoeft dus niet in meerdere groepen hetzelfde uit te leggen.
  • Je creëert ruimte om samen te werken, te oefenen en interactie te organiseren tussen docent en deelnemers tijdens de daadwerkelijke bijeenkomsten.
  • Je kunt in de video ook een expert de uitleg laten geven. Deze is vaak niet beschikbaar om dit elke keer in de bijeenkomst te komen doen.

Er zijn ook nadelen

  • Het kan veel tijd en moeite kosten om zo’n video te maken. Zeker als je het maar 1 of een enkele keer gebruikt, weegt dit niet altijd op tegen de voordelen.
  • Er is tijdens de uitleg geen mogelijkheid om in te spelen op deelnemers die het niet begrijpen of die vragen hebben. Deelnemers moeten wachten tot het volgende moment en zijn dan soms vergeten wat er niet duidelijk was.
  • Bij bedrijfsopleidingen is het vaak zo dat mensen geen extra tijd hebben of willen besteden naast de contactmomenten. Wanneer er geen mechanisme aanwezig is dat dit stimuleert of afdwingt, zal het resultaat waarschijnlijk zijn dat een hoop deelnemers de video’s e.d. niet van te voren bekeken hebben.

En als ik besluit om hiermee aan de slag te gaan?

Dan is het gewoon een kwestie van doen. De middelen heeft iedereen inmiddels voorhanden. Een opname met je mobiele telefoon of je webcam is makkelijk te maken. Uiteraard moet je wel op de kwaliteit en je presentatie letten.

En je video kun je vaak plaatsen in je leeromgeving zoals je LMS of LXP (of zelfs onderdeel laten zijn van een kleine online module). Je kunt ook een videoplatform gebruiken om de video aan te bieden.

Onze ervaren consultants helpen je graag verder bij het inzetten van blended, flipping the classroom leertrajecten in jouw organisatie. Een greep uit de diverse producten in ons portfolio die jou hierin kunnen ondersteunen:

  • Om makkelijk jezelf op te nemen tijdens het delen van je scherm/presentatie kun je gebruik maken van Articulate Replay, onderdeel van de Articulate suite (dus gebruik je Storyline of Rise, dan zit dit bij je pakket).
  • Je kan ook animaties gebruiken om theorie uit te leggen. Met de animatietool Vyond kan je deze makkelijk creëren.
  • Instilled is een videoplatform speciaal voor leren. Met mogelijkheden als automatische ondertiteling (dan kan je video ook zonder geluid worden bekeken), hoofdstukken (zodat mensen snel kunnen springen naar de juiste plaats) en discussie in de video, zodat deelnemers wel vragen kunnen stellen (jij krijgt hiervan bericht!).
  • Ook hebben we wat tips hoe je onze platformen kunt inzetten voor Flipping the Classroom, zoals in dit overzicht voor Totara Learn.

Wil je starten met flipping the classroom, maar weet je nog niet hoe? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee. Een mooi startpunt (op basis van het gebruik in het onderwijs) is deze infographic van kennisnet.

Stel je vraag