L&D trends 2021 – Global Sentiment Survey

Het jaarlijkse onderzoek naar wat er leeft bij L&D professionals heeft weer plaatsgevonden. Voor de 8ste keer deed Donald Taylor via social mediakanalen zoals Twitter en LinkedIn een oproep aan L&D’ers over de hele wereld om antwoord te geven op één belangrijke vraag:

“What will be hot in workplace L&D in 2021?”

En ook dit jaar waren er weer veel respondenten die hierop zijn ingegaan. In totaal hebben 3114 mensen uit 95 landen hun stem uitgebracht. Hiervan kwamen 192 personen uit Nederland.

Bron: Donald H Taylor

L&D trends in 2021

Dit jaar was echter anders dan de andere jaren. De invloed van de pandemie is duidelijk zichtbaar in de resultaten die uit het onderzoek zijn gekomen.

#1 gegeven antwoord is Reskilling/upskilling, dus het aanleren van nieuwe vaardigheden om aan te passen op een nieuwe situatie. Door Covid-19 zie je binnen organisaties grote veranderingen ontstaan, waardoor werknemers zich opnieuw moeten scholen omdat het werk dit vraagt. Logisch dus dat dit in deze periode op nummer 1 staat. Bijzonder is dat reskilling/upskilling eerder nog niet voorkwam in de lijst van dit onderzoek. Als je bedenkt dat het onderwerp door de toenemende automatisering en opkomst van AI (artificial intelligence) op zich al jaren aan het stijgen is in de zoekopdrachtenlijst van Google, dan is het ook weer niet vreemd dat het nu hoog in de lijst staat. Of de #1 positie alleen aan de pandemie ligt, zal de tijd ons leren.

Bron: Donald H Taylor

#2 is collaboration/social learning. Het bijzondere is dat sinds dit onderwerp in 2015 voor het eerst op de lijst verscheen, het ieder jaar iets zakte qua positie. De behoefte van samenwerken is in het afgelopen jaar blijkbaar duidelijker dan ooit te voren. Dit merkten we al door de snelle opkomst van MS Teams en Zoom, waarmee we in rap tempo leerden dat ook deze manier van samenwerken en van elkaar leren mogelijk en waardevol is.

#3 is learning analytics, afgelopen jaar nog de nummer 1 van deze lijst. Met 8,8% lijkt het erop dat sturen op leerdata nog steeds als belangrijk wordt gezien voor de toekomst.

Naast deze top 3 geven veel L&D professionals aan dat we in moeten zetten op gepersonaliseerd leren en LXP’s (Learning Experience Platforms).

Naast de antwoorden die gegeven waren, waren er ook interessante uitingen die te maken hebben met de grote veranderingen van de L&D-er in het afgelopen jaar. Zo is er geschreven ”het lijkt erop dat klassikale sessies tot het verleden behoren” en “leren ondersteund door technologie is niet langer optioneel voor organisatie, maar essentieel”.

Donald Taylor concludeert uit deze uitingen en de nieuw opgestelde lijst het volgende: Er is door L&D professionals het afgelopen jaar hard gewerkt onder moeilijke omstandigheden, en er is daardoor behoefte aan betrouwbare, bewezen applicaties en methodes om hen te helpen.

Het gehele rapport download je hier.