Sakura

Als patiënt wil je zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is en zo snel mogelijk een accurate diagnose ontvangen. Sakura zet zich dagelijks in voor het bevorderen van kankerdiagnostiek voor pathologieprofessionals en patiënten door het verstrekken van geïntegreerde oplossingen door middel van best-in-class innovatie, kwaliteit en klantenservice.

We spreken met Baljé Weber, Manager Sakura Academy bij Sakura, over het opleidingsproces bij Sakura. Baljé: ‘Ik ben een paar jaar geleden gestart als manager van de Academy. Ik kreeg toen het stokje overgedragen van mijn collega. Zij heeft ervoor gezorgd dat het opleiding proces gestructureerd was. Alleen was het proces volledig klassikaal. We zitten over de hele wereld; Europa, Amerika en Japan. We zijn verantwoordelijk voor het opleiden van alle mensen binnen Sakura Europa en onze distributeurs in Europa, Afrika, Midden-oosten en India. Het is een groot verspreid gebied waar we mensen moeten helpen om onze spullen goed te begrijpen. We vliegen daarom mensen in om ze te instrueren om de instrumenten te gebruiken en onderhouden. Dat betekent veel vliegen en langere trainingen. We kunnen niet elke week dezelfde trainingen geven en dat is een uitdaging voor ons.’ Toen vroeg Sakura zich af: Hoe snel kan je iemand trainen? Hoe zorgen we ervoor dat we niet alles klassikaal moeten doen? Hoe kunnen we dat blended doen? Kunnen we het ook via e-learning faciliteren?

Blended learning

De oplossing ligt voor Sakura in blended learning. Blended learning is een combinatie van online en klassikaal leren. Het meer inzetten van online leren in plaats van het invliegen van personeel levert Sakura vele voordelen op:

  • Tijdsbesparing;
  • Snelheid;
  • Minder kosten;
  • Beter voor het milieu.

We hadden een systeem nodig om blended learning te managen. We moeten ook zaken vastleggen voor wet- en regelgeving. We wilden het gemakkelijk maken om inzicht te geven in welke onderdelen je nog moet doen en waar je staat.’ aldus Baljé.

Aanpak

Sakura heeft eerst een visie ontwikkeld met daarin de eerste stappen met faciliteiten die nodig zijn. Met die visie is Sakura op zoek gegaan naar een passend Learning Management System (LMS). Sakura heeft verschillende vendors vergeleken, demo’s gevolgd en een shortlist opgesteld. De shortlist werd getoetst op verschillende scenario’s. Baljé: ‘Op basis van de antwoorden, prijsstelling en flexibiliteit van de partner hebben we voor The Courseware Company in combinatie met Totara Learn gekozen. We willen mensen op afstand begeleiden middels mentoren en dat kunnen we decentraal organiseren met Totara Learn.’

Implementatie

Baljé: ‘Het proces verliep goed. Nadat we de beslissing hadden genomen zijn er goede gesprekken gevoerd met onze consultant en projectleider over het plan van aanpak. We hebben de stappen beschreven en het over de vormgeving gehad. Ik heb veel ervaring met Moodle. Totara Learn is gebaseerd op Moodle. Hierdoor kan ik relatief makkelijk zaken vinden in het systeem en dat maakt het leven gemakkelijker en heeft de implementatie versnelt. Onze consultant en ik begrijpen elkaar vrij snel en mijn collega’s ook. Dat was erg prettig. We hebben een training bij jullie gevolgd en hebben de library gevuld met klassikale trainingen. Toen hadden we al een heel verhaal staan.’ Ook zijn de technische zaken in deze fase geregeld zoals een Single Sign On (SSO). Daardoor hoeven de medewerkers zich slechts eenmalig in te loggen binnen het bedrijfsnetwerk.


‘Credits voor onze consultant, omdat ze snel kan schakelen en dat is heel plezierig. Het is leuk om elkaar uit te dagen.’ – Baljé Weber, Manager Sakura Academy bij Sakura


Roll-out

Bij de livegang van het LMS was deze reeds gevuld met de klassikale trainingen. Daarnaast was de library gevuld met zelf ontwikkelde e-learning modules. Sakura heeft op een unieke manier het LMS geïntroduceerd bij alle medewerkers. Alle medewerkers ontvingen thuis een VR-bril met een zakje M&M’s. Op de bril stond de uitleg hoe in te loggen in het LMS. In het LMS stond een 360° video van de CEO. In de video vertelde de CEO enthousiast over het LMS en nodigde iedereen uit voor een M&M’s challenge. In de challenge werd iedereen uitgedaagd om de leukste selfie te maken met M&M’s. Middels een opdracht-plugin kon iedereen zijn/haar selfie inleveren. Nu wordt er nog regelmatig een feestje gevierd met de foto’s.

Het inwerktraject 6x versnellen

Met de komst van het Totara Learn LMS wil Sakura het inwerktraject efficiënter aanbieden en verkorten. Baljé: ‘Als we een nieuwe technische ingenieur aannemen kan het een half jaar duren totdat iemand gecertificeerd is. We willen met de komst van het LMS het inwerktraject naar 1 maand trekken door anders om te gaan met leren. Daar is Totara Learn op uitgekozen.

Toekomstplannen

Baljé: ‘Regelmatig voegen we nieuwe content toe. We zijn druk bezig om alle programma’s blended te maken. We gaan persoonlijke development plannen koppelen met het LMS. De modules van GoodHabtiz toevoegen aan de library is daar een stap in. Ook gaan we de bestaande programma’s innoveren door de klassikale trainingen blended te maken. We gaan bijvoorbeeld de technische trainingen hervormen door ze op te breken in stappen zonder tussenkomst van een trainer. Pas daarna volgen ze klassikale trainingen. Totara Learn biedt ons de mogelijkheid om dit te managen en bij te houden.

Uiteindelijk hebben we ook de intentie de eindklant (laboratoria en onderzoekinstellingen) te bedienen met het LMS. Iedereen die bij ons komt leren, komt leren bij Learning at Sakura. Met Totara Learn kunnen we middels doelgroepen flexibel bepalen welk aanbod iemand hoort te zien. Zonder moeilijke kunsten uit te halen tonen wij eigen medewerkers een ander aanbod.’

Ook op zoek naar een LMS wat past bij jouw wensen?

Heb je vragen? Of wil je net als Baljé aan de slag gaan met blended learning? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaande knop.

Meer informatie