Als marktleider op het gebied van reisartikelen staat Samsonite bekend om haar stijlvolle en kwalitatieve koffers, rugzakken, handtassen en accessoires. De producten zijn ontworpen om in al je behoeften als reiziger of vakantieganger te voorzien. Samsonite legt steeds meer focus op ‘customer experience’ en wil daarbij in elke winkel dezelfde ervaring garanderen. Hiervoor zijn er trainingen nodig en een efficiënt LMS. We spreken met Ann Stradiot, L&D Manager, en Tessa Foubert, L&D Coördinator, bij Samsonite.

De uitdaging

Bij de start van het L&D project zette Samsonite eigenhandig een reeks trainingen op en maakte die vervolgens beschikbaar voor het winkelpersoneel met behulp van een portaal. Dat portaal bleek echter niet aan de snel groeiende noden te voldoen. De programma’s waren te statisch doordat nieuw trainingsmateriaal achteraf niet meer kon worden toegevoegd. Ook het rapportagegedeelte voldeed niet. Samsonite was hierdoor op zoek naar een LMS dat het mogelijk maakte:

  • Verschillende leerpaden per functieprofiel per merk te ontwikkelen
  • Uitgebreide rapportagemogelijkheden aan te bieden
  • Het portaal en alle content daarbinnen meertalig op te zetten
  • Nieuwsberichten/mededelingen onder de aandacht brengen

De oplossing

Ann: “Aan de start van het project was ons niet helemaal duidelijk wat we precies zochten in een LMS. Onze noden kregen pas echt vorm na onze eerste ervaringen binnen de L&D wereld. Een andere partij heeft ons tijdens onze zoektocht naar Courseware doorverwezen. Zij toonden ons het voorbeeld van Hunkemöller en we waren meteen onder de indruk. We wilden snel overstappen naar een ander systeem. En waren daarom op zoek naar een standaard pakket zoals Totara Learn. Daarnaast is het fijn om een supplier in de buurt te hebben.” Ook de meertaligheid was erg belangrijk voor Samsonite. Het LMS en alle beschikbare content moet namelijk in 10 talen beschikbaar zijn. Uiteindelijk koos Samsonite voor Totara Learn door de vele aanwezige functies in het systeem en de mogelijkheid tot meertaligheid.

“We zagen het voorbeeld van Hunkemöller en we waren meteen onder de indruk.”

Implementatie

“De implementatie verliep goed. De wekelijkse calls waren erg efficiënt. We stellen het op prijs dat we tijdens deze calls steeds duidelijk antwoord kregen op onze vragen; daardoor konden we snel verder. We hadden alleen de tijd onderschat die wij er zelf aan hebben gespendeerd. Courseware heeft het LMS geïmplementeerd en we hebben het zelf ingericht. We hebben meer dan 580 video cursussen in het LMS geplaatst. Dit is nu een voordeel, want we weten precies hoe het in elkaar steekt.” aldus Ann.

The Coach

Het resultaat is een modern, meertalig leerplatform, genaamd The Coach. Iedereen in de retailwinkels heeft een eigen account, maar er worden sinds kort evengoed programma’s aangeboden voor onze wholesale accounts. Dat zijn meer dan 2000 accounts in Rusland, Zuid-Afrika en Europa. Ann: “Begin december 2018 gingen we live met de nieuwe versie van The Coach in Totara Learn. Sindsdien zien we het aantal actieve accounts alleen maar stijgen, van 65% in december naar 85% vandaag.” In The Coach krijgt elke gebruiker een persoonlijk studiepad toegewezen, gebaseerd op zijn of haar positie en de merken die verkocht worden in de winkel. Gedurende het onboardingtraject kunnen medewerkers kennis maken met Samsonite aan de hand van verschillende modules. Bestaande medewerkers kunnen verdiepende modules volgen over de service en producten.

De samenwerking

“De samenwerking met Courseware is heel goed. Gedurende de hele implementatieperiode hebben we op wekelijkse basis opvolgingsgesprekken gehad. Dit was echt een geruststelling voor ons. We hebben het gevoel gehad dat Courseware altijd voor ons klaarstond. Onze consultant dacht steeds met ons mee en stond klaar om ons te helpen. Dit hebben we enorm geapprecieerd! She’s got our back. En ze staat nu nog steeds op onze speed dial”. aldus Ann.

“De helpdesk is heel goed. We krijgen snel reactie. Het is fijn om te weten dat we altijd vragen kunnen stellen.”

De toekomst

Ann: “Ons doel is om volgend jaar naar 100% actieve accounts te gaan. We willen dat alle medewerkers inloggen. Inloggen is de eerste stap; vervolgens bepalen ze in de eerste vijf seconden of het portaal iets interessants te bieden heeft.  Als het de medewerkers bevalt dan blijven ze komen. Om het portaal zo leuk en interactief mogelijk te maken, zullen we in de toekomst ook nog meer quizzen ontwikkelen in gomo en Articulate die meer de nadruk op het ‘doen’ leggen. We hopen ook dat de nieuwe modules weer mensen aantrekt om in te loggen in The Coach.”

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe je een meertalig Leerplatform voor jouw organisatie kan opzetten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie over Totara Learn.

Neem contact op