Aantrekkelijke leervormen

Ken je toevallig een docent uit je schoolperiode die de lessen leuk wist te brengen? En vond je het dan ook makkelijker om te leren? Gek genoeg kon een vak wat je bij andere docenten niet leuk vond, opeens leuk en zelfs interessant worden. Wanneer een leeractiviteit aantrekkelijk wordt gemaakt heeft dit dus effect op het leren.

Als we iets niet aantrekkelijk vinden zijn we sneller afgeleid. Dit mechanisme van onze hersenen kunnen we inzetten om leren beter te laten plaatsvinden. Onze hersenen moeten gemotiveerd worden (en zijn) om de aandacht erbij te houden. Dit kan vanuit interesse in het onderwerp, maar ook vanuit de vorm waarop het wordt gebracht. Wil je iemands aandacht vasthouden, zorg er dan voor dat zowel de inhoud als de vorm aantrekkelijk zijn.

Het leerdesign voor het brein

Er zijn meerdere manieren om de hersenen gefocust te houden. Een greep uit de mogelijkheden:

  • Maak het een genot om naar te kijken en luisteren – bedenk dat je liever naar een professionele film kijkt dan een amateur film
  • Prikkel de emotie – maak bijvoorbeeld net als marketeers gebruik van kleuren voor de juiste associatie
  • Voed de nieuwsgierigheid – denk aan hoe filmmakers dit doen met een cliffhanger
  • Zorg voor verrassingen – wanneer het voorspelbaar wordt, is er minder noodzaak om op te letten
  • Zorg voor voldoende beweging –  het is makkelijker om de aandacht bij beweging te houden dan bij een stilstaand beeld. Naar een kampvuur kan je bijvoorbeeld minuten lang kijken zonder afgeleid te worden, terwijl je jezelf op een foto van hetzelfde kampvuur maar een paar seconden kunt concentreren. Het verschil is de beweging van het vuur wat je aandacht grijpt.
  • Maak het concreet – een verhaal of voorbeeld zorgt ervoor dat het interessanter is.

Hoe is dit met een digitale leervorm te bereiken?

Hieronder enkele suggesties.

  • Maak een professionele indruk door een gebruikersvriendelijke user interface te creëren.
  • Gebruik professioneel beeldmateriaal die de juiste emotie prikkelt. In auteurstools zoals Articulate 360 zijn tegenwoordig koppelingen met vrij te gebruiken beeldbanken beschikbaar.
  • Lesstof kan op vele manieren worden aangeboden. Bij theorie denk je vaak aan het doceren middels tekst, gesproken tekst of video, maar het kan ook door bijvoorbeeld een zoekplaatje of quiz, waarbij de deelnemer meer geactiveerd wordt. Laat de deelnemer soms eerst zelf nadenken (wek de nieuwsgierigheid), voordat je de oplossing geeft.
  • Vaak worden templates gebruikt om online modules te ontwikkelen. Gebruik deze niet als een vaste volgorde van type leeractiviteiten, want dat maakt het voorspelbaar en kan saai worden. Wissel de type leeractiviteiten voldoende af en verras.
  • Zorg voor beweging op de pagina door het hele scherm te gebruiken. Soms vraag voor focus op het linker deel van het scherm, daarna weer op het andere deel. De oogbewegingen helpen alert te blijven.
  • Vertel verhalen in je online materiaal, of laat anderen een verhaal vertellen, zodat het aansluit op de interesses van de lerende.

Dit is maar een kleine opsomming van mogelijkheden. Aantrekkelijk maken van de leervorm kan in vele vormen. Het is belangrijk dat het een onderdeel is van je ontwerp en, let op: overdaad schaadt.

Ben je opzoek naar pakketten die hierbij kunnen helpen, kijk dan naar onze auteurstools.