Learning Technologies 2023

Learning Technologies 2023 is weer geweest in Londen. Met een aantal collega’s reisde Courseware af om bij dit evenement aanwezig te zijn.

Ronny Lohuis, dé trendwatcher van Courseware, heeft zijn ogen weer uitgekeken en neemt ons mee naar de opvallendste gebeurtenissen tijdens deze beurs.

“Zoals altijd is Learning Technologies de moeite echt waard. Het was weer gezellig druk was en we hebben ontzettend veel geleerd en gezien. Er zijn drie punten die er voor mij dit jaar uitsprongen:

▶ Er waren veel nieuwe aanbieders aanwezig

▶ Virtual Reality wordt volwassen

▶ AI krijgt aandacht, maar is dit wel concreet?

Nieuwe aanbieders

Er was een groot aantal nieuwe aanbieders op de beurs, maar er waren weinig aanbieders over specifieke onderwerpen zoals AI of Virtual Reality. De meeste aanbieders hadden een grote stand met volledige leerplatformen op elk gebied. Deze aanbieders komen vanuit heel Europa, en de Verenigde Staten komen ook steeds meer terug. Zij willen in Londen aan het Europese publiek laten zien wat ze te bieden hebben. Kortom, naast de consolidatie van de wat grotere partijen op het gebied van leerplatformen, zie je dat de ruimte wordt ingevuld door organisaties die al bestaan en die hun oplossingen in een groter deel van Europa willen gaan aanbieden.

Virtual Reality

Virtual Reality (en Augmented Reality) is zeker niet nieuw en is al jaren aanwezig op de beurs. Waar dat tot nu toe vaak vrij rudimentaire demo’s waren of hele specifieke showcases, is het nu veel meer allround en lijkt het daardoor veel makkelijker toepasbaar. Toch blijkt dat er nog veel ontwikkelingstijd en geld in gaat zitten om een goede VR/AR oplossing te creëren. Tools, zoals CenarioVR, zijn nog steeds een vooruitlopend in deze categorie!

 

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence speelt natuurlijk een grote rol dit jaar. Aanbieders zijn er mee bezig en verschillende sessies werden over het onderwerp gegeven. Toch had ik verwacht dat het nóg groter zou zijn op dit evenement, de beursvloer was erg gemengd. Ik heb mijn belangrijkste bevindingen op een rijtje gezet:

  • Het gaat 9 van de 10 keer over het integreren van ChatGPT of GPT. Dat is ook logisch enerzijds, want daar is ‘iedereen’ mee bezig. Maar naast ChatGPT of GPT zijn er nog veel meer taalmodellen en technologiën. Hier werd weinig mee gedaan.
  • De grote aanbieders van leertechnologie, zoals platformen zijn volop met AI bezig. In de oplossingen die nu worden aangeboden zie je het niet of heel beperkt terugkomen.
  • De aanbieders die AI gebruiken, hebben deze software meestal niet geïntegreerd in hun oplossing. Om gebruik te maken van AI moet je extra software aanschaffen. Synthesia is een voorbeeld van zo’n extra software. Hiermee kan je talking head video’s maken die je vervolgens in je content of leerplatform kan aanbieden. Een ander goed voorbeeld is Filtered om content te cureren, hiermee kan je dan met een tekst prompt alle content vinden, categoriseren en linken op een bepaald onderwerp en deze kijkt ook naar kwaliteit en bruikbaarheid voor je doelgroep.

En – dit vind ik het interessantste – er zijn software oplossingen die AI echt integreren in een tool die je misschien al in gebruik had. Zo heb ik een leerplatform gezien waar je van ingeladen PowerPoints een soort e-learning video maakt in enkele minuten. Natuurlijk geen topkwaliteit, maar het is een start.

Verder zie je dat auteurstools verschillende functies inbouwen op basis van een tekstpromt. Articulate 360 kan een ‘talking head video’ genereren, CenarioVR creëert binnen 20 seconden een 3D-ruimte en Vyond maakt een volledig basis bestand door middel van AI. Echt top om te zien dat onze partners hier al zo mee bezig zijn.