Support op de werkplek is vaak effectiever dan een cursus vooraf. Moderne benaderingen als 70-20-10 onderstrepen dit. Hoe profiteert u van de voordelen en vermijdt u de valkuilen?

Performance Support en de 80/20-regel

Foto van Pareto

Wie is niet bekend met de 80/20 regel? In elk vakgebied wordt 20% van de kennis toegepast in de dagelijkse praktijk. De overige 80% gebruikt men niet, of alleen af en toe. Deze regel staat bekend als het Pareto Principe naar de Italiaanse econoom die deze regel als eerste formuleerde. Vertaald naar leren en support:  

  • leer de basis (20%) voordat je met een taak begint
  • zoek de details (80%) pas op wanneer de context dat nodig maakt

De 80/20 regel is een generalisatie. Het is lastig te bepalen welke kennis tot de basis (20%) behoort. De regel is wel een goed handvat om investeringen te verdelen over de fasen van het leerproces.

Performance Support in de praktijk brengen

Bij het nadenken over Performance Support in je bedrijf is het nuttig een aantal categorieën te onderscheiden. Zo kun je inschatten of Performance Support zou kunnen werken. Ook geeft het richting aan de keuze van tools die je kunnen helpen bij de realisatie. 

Office en andere algemene toepassingen

Hierbij gaat het om toepassingen waarvan het voor vlot werken bijna onontbeerlijk is dat je de veelvoorkomende handelingen (voorbeeld: document opslaan) uit het hoofd weet en kunt toepassen. Maar wellicht ken je de bijbehorende sneltoets niet (Ctrl+S). Een basis opleiding met korte e-learning instructie werkt hier meestal prima. 

Procedures en werkinstructies

Meestal is een schermtoepassing een hulpmiddel in een werkproces. Met name bij ERP en Document Management Systemen zijn de procedures en de bijbehorende werkinstructies minstens zo belangrijk als de handelingen in de toepassing. Doordat de meeste ERP en DMS pakketten semi-maatwerktoepassingen zijn, is er geen of weinig standaard materiaal. 

Best practices (praktijkervaring)

De praktijk is de beste leermeester. Toch kunt je het leerproces verkorten door ervaren medewerkers hun "best practices" te laten vastleggen voor de minder ervaren collega's. Zo blijft waardevolle (vaak impliciete) praktijkkennis en ervaring voor uw bedrijf behouden.

Selecteren en Filteren

In de snelveranderende omgeving waarin ondernemingen actief zijn, is het een uitdaging op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Je deelt het laatste relevante nieuws in je sector met uw collega's en voorziet algemene links en verwijzigingen van je commentaar. Dit proces heet met een mooi woord "cureren". Oftewel filteren en selecteren