Hoe nudging kan helpen bij leren in organisaties?

Als professionals in leren en ontwikkelen zijn we vaak op zoek naar manieren om onze collega’s aan het leren te krijgen of om ze met een training of e-learningmodule aan te zetten tot nieuw gedrag. En vaak komen we tot de conclusie dat onze collega’s hierover informeren of ze simpelweg van kennis voorzien, niet voldoende is. Het lijkt erop dat kennis en rationele keuzes niet altijd het gedrag sturen. Wat zou het ons opleveren als we met kleine aanpassingen in ons leerplatform of in een e-learningmodule wel invloed op het gedrag hebben? Wat als op deze manier de betrokkenheid bij het leren en het leereffect wordt verbeterd?

Wellicht tijd om vanuit leren en ontwikkelen eens te kijken naar het principe van nudging, een motivatietechniek gebaseerd op psychologische inzichten, die uitgaat van onze neiging om irrationele beslissingen te nemen.

Wat is nudging?

Nudging is een positieve manier van beïnvloeden, het geeft iemand een subtiel duwtje in de juiste richting, zonder de keuzevrijheid weg te nemen. De term Nudging is in 2008 door Nobelprijswinnaar Richard Thaler en Cass Sunstein geïntroduceerd.

Heb je er nog niet eerder van gehoord? Waarschijnlijk ken je Holle Bolle Gijs uit de Efteling wel. Deze sprekende prullenbak maakt je afval weggooien opeens leuk, waardoor er minder rommel in het park op de grond wordt gegooid. Holle bolle Gijs werkt hierin beter dan een bordje waarop staat dat afval in de prullenbak moet worden gegooid. Of denk aan de sticker van een vlieg in een urinoir waardoor mannen beter mikken, maar ook aan het omzetten van de donorregistratie naar een opt-out systeem, waardoor mensen die toch al donor wilden worden maar niet de moeite namen om zich te registreren, uiteindelijk wel geregistreerd zijn. Dit zijn allemaal kleine duwtjes in de goede richting om gedrag te veranderen.

Het positieve duwtje in je leerplatform

Maar kunnen we dat toepassen binnen ons leerplatform? Waarschijnlijk wel. Laten we een paar interessante principes bekijken.

  1. We nemen de weg van de minste weerstand

Willen jullie dat in jullie organisatie kennis met elkaar wordt gedeeld via het leerplatform? Het alleen technisch mogelijk maken is meestal onvoldoende voor collega’s om het ook uit te voeren. Om ze hier toch toe te verleiden, moet het simpel en logisch zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Google-plugin in waarmee je een webpagina die je bezoekt meteen makkelijk kunt delen of een duidelijk ‘+’ teken waar je niet omheen kunt om een video of ander bestand te uploaden voor je collega’s. Haal obstakels weg, dat maakt de keuze om kennis te delen een stuk eenvoudiger.

  1. We volgen de massa en de standaardkeuze

We hechten veel waarde aan wat anderen zeggen of doen en willen liever niet uit de toon vallen. Wat zou jij bijvoorbeeld doen wanneer je een melding krijgt die zegt: “Reeds 70% van je collega’s gingen je met succes voor. Mis het niet en schrijf je nu nog in”. Er is een grote kans dat je hier gevoelig voor bent en jezelf inschrijft.

Zo werkt het ook met recensies die worden gebruikt om iets te promoten. 90% van de projectleiders beoordelen training ‘X’ als uitmuntend. Uiteraard moet dit wel kloppen, maar het delen van deze informatie kan mensen helpen om een goede keuze te maken.

  1. We zijn gevoelig voor spel en erkenning

Gamification-principes kunnen goed ingezet worden als nudge. Een voorbeeld is wanneer je collega’s beloont met online badges voor het delen van kennis, het geven van een recensie  of het actief meedoen aan een discussie in een training. Het zorgt voor goede input voor je platform en een goed gevoel bij de deelnemer. Een echte win-win.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan met voorbeelden voor ‘Nudging’ die helpen bij het creëren van ‘learner engagement’. Wellicht inspireert het verdiepen in nudging ook jou om die Holle Bolle Gijs voor jouw L&D praktijk te bedenken.

Belangrijk aspect van een nudge is dat het niet mag aanzetten tot nadelig gedrag. Het is dus niet een marketingtool die je tot een ongezonde of verkeerde aankoop aanzet. In ons geval kan het onze collega’s helpen in de keuze om te groeien, iets waar niemand slechter van zal worden.

Webinar nudging

Edward Maitimo en Richard Fransen hebben hierover een webinar gegeven. Ze laten zien hoe je dit principe kan inzetten voor leren en ontwikkelen. Daarbij delen ze praktische voorbeelden over hoe ‘nudging’ kan helpen bij het creëren van learner engagement.

Opname webinar opvragen