Hunkemöller telt momenteel ruim 700 winkels en is bezig met een snelle internationale expansie. Wij spreken over de consequenties daarvan voor de Learning & Development activiteiten met Jolande van der Meer, Global Manager Learning & Development.

Business en Opleidingsdoel

Voor Hunkemöller is het belangrijk dat de bezoeker in elke winkel hetzelfde ervaart, ongeacht waar zij winkelt. Dit is een samenspel van aankleding en inrichting maar ook van vakkennis, gedrag en (ook hier) de uitstraling van de medewerker in de winkel. Samengevat: de Hunkemöller experience

Consistent World Class Service

Jolande vertelt: "we hadden al een LMS met e-learning, maar dit leefde niet bij de medewerkers in de winkels. Ook was de e-learning te lang en sloot niet aan bij onze huidige waarden:

  • Fun
  • Passionate
  • Inspiring
  • In touch
  • Sexy

Wat we zochten was een leeromgeving die aansloot bij onze branding, werkwijze en filosofie. Ons ultieme doel is Global Consistent World Class Service. Om dit te bereiken hadden we partners en tools nodig voor Consistent World Class Training."

Consistent World Class Training

We zijn heel tevreden en trots met de resultaten van de Hunkemoller Academy (Jolande van der Meer)

"Vanuit onze eigen visie hebben we samen met TinQwise en The Courseware Company een opleidingstraject gerealiseerd wat bestaat uit: 

  • De Totara LMS leeromgeving met maatwerk voor aansluiting met de huisstijl en de uitstraling van Hunkemöller. 
  • Vier compleet nieuw ontworpen e-learning modules: World Class ServiceBra Expert, OmniChannel en Plus One

Het target bij deze modules was gezet op 75% voltooiing door alle medewerkers binnen 3 maanden. Uiteindelijk was binnen 4 weken al 75% van alle medewerkers wereldwijd gecertificeerd."

Certificaat en motivatie

"Medewerkers zijn enthousiast en trots als ze zichzelf - door het behalen van een certificaat - een Expert kunnen en mogen noemen. Ze delen hun ervaringen op Twitter via #HKMacademy. Veel medewerkers zetten foto's online met hun behaalde certificaten. Ze weten dat ze de trainingen moeten doen, maar uiteindelijk vinden ze het leuk en horen ze erbij!"

Schermafbeelding uit de leeromgeving  met certificaat World Class Service

Introductieprogamma en Shero

De primaire doelgroep van Hunkemöller wordt omschreven als Shero, een combinatie van de woorden 'She" en 'Hero'. Een zelfbewuste, cosmopolitische, werkende vrouw rond de 28 jaar. Zij is ook rolmodel in het perfecte recruitment en introductieproces van Hunkemöller. Bij de werving en selectie gebruikt Hunkemöller onder andere social media en video recruitment. De Welcome App zorgt ervoor dat de nieuwe medewerker vanaf de eerste dag Brand Ambassador is: goed voorbereid en gemotiveerd om aan de slag te gaan. 

Resultaat en vervolg 

"Tot nu toe zijn we erg tevreden over het resultaat. Het afstemmen en plannen tussen de drie betrokken partijen was soms een hele klus. Het totaalresultaat - motiverende e-learning van TinQwise, een mooie leeromgeving met certificaten en open badges van Totara LMS maakt het leren leuk!"

Jolande vertelt verder: "Na dit eerste succes zijn we momenteel druk met de volgende lancering, een 20-daags, online, sociaal en interactief introductieprogramma. Tegelijk werken we in de huidige Academy aan rapportages en koppelingen met andere systemen."