Kijk achter de schermen: veranderingen in de markt

Courseware biedt al 25 jaar digitale oplossingen die organisaties kunnen helpen bij het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. We spreken met Edward over hoe hij de markt de afgelopen jaren heeft zien veranderen.

 

Maak kennis met Edward Maitimo

Edward begon 25 jaar geleden zijn carrière in de leertechnologie als ontwerper van digitale content voor een groot Amerikaans bedrijf. In 2003 werd hij klant bij The Courseware Copmany en na een prettige en succesvolle samenwerking is hij sinds 2017 werkzaam bij Courseware. Edward is in zijn rol als Manager Projecten en Innovatie onder andere verantwoordelijk voor ons productportfolio.

Aandacht voor veranderend aanbod en behoefte

Zoals in vorige edities van een ‘Kijk achter de schermen’ al werd verteld, levert Courseware al jaren met succes leermanagement systemen en e-learning ontwikkeltools. Over de jaren heen hebben deze producten zich verder ontwikkeld en zijn er diverse toevoegingen geweest aan ons product portfolio. Om voorop te blijven lopen heeft Courseware een innovatieteam, waar Edward onderdeel van is, die ervoor zorgt dat ons aanbod wordt afgestemd op de veranderende vraag uit de markt.

Edward: “Het is fascinerend als je kijkt hoe de wereld rondom leren in organisaties is veranderd. De noodzaak van het ontwikkelen van medewerkers staat steeds centraler in organisaties. Diverse L&D organisaties zijn uitgebreid en hebben een ware transformatie doorgemaakt, zowel in het aantal medewerkers als de inzet van ondersteunende technologie. De technologie rondom leren wordt steeds volwassener. Dit zie je terug in de toepassingen en de gebruikersvriendelijkheid van zowel de leerplatformen als de tools om e-learning modules te ontwikkelen. Daarnaast zie je dat de pandemie de behoefte aan het gebruik van innovatieve leertechnologie afgelopen jaren nog eens extra heeft vergroot.”

Leerplatformen

Edward ziet een grote verandering in de focus waarvoor een leerplatform wordt ingezet.

“Tot enkele jaren geleden werd leertechnologie met name ingezet om het management te ondersteunen. Het doel was vaak om inzichtelijk te krijgen wie welke training gevolgd had. Een andere reden was meer praktisch: met e-learning kun je op een snelle manier veel mensen tegelijkertijd een training geven of van informatie voorzien.

Vroeger was het doel zelden gericht op het leereffect. Tegenwoordig is er gelukkig ruimte om de lerende meer centraal te stellen en technologie in te zetten om het leerrendement te vergroten. Het gaat nu meer om de ‘user experience’, ‘social learning’ en ‘content curation’. Allemaal om het leren te verbeteren.

Hoewel de meest gebruikte term nog steeds leer management systeem is, geloof ik dat we daarom nu beter over digitale leerplatformen kunnen hebben waarin zowel het leermanagement als de leerervaring de juiste aandacht krijgen.”, aldus Edward.

Ontwikkeltools

Nog voordat de term e-learning bestond, ontwikkelde Edward al e-learning modules. Ook hier ziet hij dat er de laatste jaren veel veranderd is.

Edward: “We consumeren de hele dag hoogwaardige content op internet en via social media. Inmiddels stellen we gelijke hoge eisen aan e-learning modules. Het moet snel en aantrekkelijk zijn voor het oog. Hiervoor zetten we korte modules met interactieve video’s en animaties in. Daarnaast denk ik ook dat VR steeds meer toegepast zal worden.

Jaren geleden zou dat een probleem zijn omdat het ontwikkelen van hoogwaardige e-learning modules veel tijd en geld kostte. Tegenwoordig hebben wij een ruim productaanbod wat veel mogelijkheden biedt. Zo hebben we zojuist Vyond toegevoegd aan ons portfolio, waarmee je snel, relatief gemakkelijk en volledig online geweldige animaties kunt ontwikkelen.”

“Ik vind het heerlijk om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen in onze markt en om te onderzoeken hoe we met Courseware de klant hiermee kunnen helpen. En met de snelheid waarin de ontwikkelingen nu gaan, verwacht ik hier nog veel plezier aan te mogen beleven.” – Edward Maitimo, Manager Projecten en Innovatie van Courseware.