Leren gaat om het resultaat. Om leren in een organisatie optimaal (met technologie) en passend bij de bedrijfsprocessen in te richten is een goede didactische inbedding onmisbaar. Om te komen van leerbehoefte naar resultaat is het van belang te kijken naar de leervorm en het moment waarop leren moet plaatsvinden.
Leren gebeurt altijd en overal
Een goede manier om hiernaar te kijken is met het model van de ‘5 Moments of Need’. Dit beschrijft de momenten waarop er een leerbehoefte ontstaat bij de medewerker.
- Nieuw: wanneer iemand iets voor de eerste keer moet weten of kunnen.
- Verdieping: wanneer men de basiskennis bezit, maar er meer nodig is om verder te komen.
- Toepassen: wanneer mensen het geleerde in de praktijk moeten brengen, maar het nog niet kunnen.
- Oplossen: wanneer een probleem in de praktijk moet worden opgelost, omdat het ineens anders gaat dan normaal.
- Verandering: wanneer er iets verandert, waardoor oude kennis en kunde niet meer toepasbaar is.
Welke leerinterventies geschikt zijn, wordt in sterke mate bepaald door het moment waarop de leerbehoefte ontstaat. Hoe dit efficiënt en effectief ingepast kan worden, wordt ook bepaald door de bedrijfsprocessen die je wilt ondersteunen en de technologie die beschikbaar is. Technologie waar je aan kan denken zijn Leerplatformen (LMS, LXP’s etc.) en e-learningontwikkeltools.
Leren doen we met ons brein
Bij leren gaat het over het proces van opslaan van nieuwe informatie in het brein. Voor een optimaal leerresultaat kijk je daarom altijd naar de randvoorwaarden die voor de hersenen gelden om goed te kunnen leren. In het ‘Leerdesign voor het brein’ zijn daarom de volgende 5 basisprincipes opgenomen:
- Microleren: Korte leerbrokken zijn beter te verwerken door ons brein.
- Gespreide herhaling: We onthouden meer wanneer we informatie in korte herhalingen gespreid aangeboden krijgen.
- Gepersonaliseerd leren: Door aan te sluiten op wat je al weet, is het gemakkelijker om informatie te onthouden.
- Multi-sensorische leervorm: Het prikkelen van zintuigen zorgt ervoor dat je de stof beter opslaat en verwerkt en vooral dat je het daarna beter kunt opdiepen.
- Aantrekkelijke leervorm: Je leert met aandacht. Door een aantrekkelijke werkvorm te kiezen, verhoog je de aandacht en daarmee het leerresultaat.
Leerrendement: Spaced repetition
Zet gespreide herhaling – spaced repetition – in om cursisten leerstof beter te laten onthouden.
Wat is een LMS
Wat is een LMS en wat zijn de mogelijkheden? Kies het juiste LMS voor jouw organisatie.
Verminder verloop in je organisatie
Verloop kost geld, maar met Courseware krijg je grip en versterk je je team.
LMS gebruiken voor vaardigheidsontwikkeling
Stimuleer groei met een leerplatform dat focust op wat écht telt. Vind jouw LMS met Courseware.
Hoe faciliteer je hybride leren?
Wat is hybride leren en hoe kan je hybride leren faciliteren? Ontdek het in dit artikel.
Effectieve onboarding-strategieën
Ontdek wat een LMS is en vind jouw ideale match met Courseware.