NetDimensions Talent Suite bij Praxis

De uitdaging

De slogan zegt het al: “Praxis is er voor de makers”. Naast een bouwmarkt en tuincentrum is Praxis dé plek voor deskundig advies, handige workshops en hulp van de vakman. Zowel online als in de winkels. Om deze extra service te kunnen bieden, zet Praxis vol in op de deskundigheid van de medewerkers. Leren en ontwikkelen spelen daarom een grote rol binnen het bedrijf. Tot begin dit jaar was er wel sprake van een opleidingsaanbod, maar geen systeem waarin alle administratie op een snelle, praktische én overzichtelijke manier bij elkaar kwam. Ook e-learning kon (nog) niet via een eigen kanaal worden aangeboden. Om een toegankelijke en laagdrempelige leercultuur te creëren, was een Learning Management System (LMS) hard nodig.

De oplossing

De oplossing was het LMS van PeopleFluent. PeopleFluent LMS is een bewezen LMS en daar wilden we graag de vruchten van plukken. Wij willen onze volle aandacht geven aan het optimaliseren van ons opleidingsaanbod en niet teveel tijd kwijt zijn aan functioneel beheer. Dan is het fijn als we nieuwe ontwikkelingen of functionaliteiten gemakkelijk één-op-één over kunnen nemen, zonder dat we daar zelf iets voor hoeven aan te passen”. We spreken met Merel Vollenberg, Hoofd Personele Ontwikkeling en Organisatie bij Praxis.

Leercultuur creëren

De doe-het-zelf markt is een competitieve markt en “natuurlijk willen we graag de beste doe-het-zelf formule zijn”, aldus Merel. “Daarnaast hebben we te maken met een krappe arbeidsmarkt. Met onze opleidingsstrategie willen we ons in beide markten onderscheiden”. Voor de consumentenmarkt betekent dit dat Praxis door het opleiden van haar medewerkers, de ‘makers’ in Nederland deskundig kan adviseren en helpen en zich hierdoor onderscheidt van andere bouwmarkten en tuincentra. Op de arbeidsmarkt wil Praxis inzetten op een opleidingsaanbod waarmee (toekomstige) medewerkers zich goed, laagdrempelig en continu kunnen blijven ontwikkelen.

Merel: “Om deze uitdagingen te kunnen ‘tackelen’ en op beide markten succesvol te kunnen zijn, wilden we een laagdrempelige en toegankelijke leercultuur creëren, inclusief e-learning. Daarnaast was het vanwege de handmatige administratie lastig om de groei in ons opleidingsaanbod bij te houden. In die zin hadden we dus enorm veel te winnen met het implementeren van een LMS.”

LMS voor bouwbedrijven

 

‘Om ons te onderscheiden – op zowel de consumenten – als op de arbeidsmarkt – én succesvol te kunnen zijn, wilden we een laagdrempelige en toegankelijke leercultuur creëren.’ – Merel Vollenberg

PeopleFluent LMS

Merel: “In onze zoektocht naar een geschikt learning management system, zag ik dat andere bedrijven in mijn netwerk al – met succes – gebruik maakten van PeopleFluent LMS”. Met PeopleFluent LMS wordt alles op het gebied van opleiden en ontwikkelen verzameld op één centraal platform: klassikale trainingen, e-learning én opleidingen of cursussen van externe aanbieders. Daarnaast is PeopleFluent LMS schaalbaar van 50 tot 100.000 cursisten, wat voor een groot bedrijf als Praxis (wat onderdeel is van de internationale Maxeda DIY Group) een groot voordeel is. Binnen de Maxeda DIY Group wordt tweetalig gesproken daarom zochten ze een leeromgeving die meerdere talen ondersteunt. PeopleFluent LMS kan in meer dan 40 talen worden aangeboden. Bovendien is het mogelijk om een eigen look and feel aan het LMS te geven. “Al deze mogelijkheden van PeopleFluent LMS in combinatie met de klik met het team van Courseware, heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om met hen samen te werken”.

Implementatie Praxis Academy

“De naam Praxis Academy is bedacht door onze mensen op de werkvloer. Vanaf het allereerste begin hebben wij hen bij het (implementatie)proces betrokken, omdat zij de eindgebruikers zijn. Hun wensen en behoeften waren voor ons onmisbaar om het LMS in te richten en om draagvlak te creëren”. In totaal heeft de implementatie van de Praxis Academy acht maanden geduurd en zijn diverse gezamenlijke werksessies en trainingsdagen georganiseerd.

Merel: “Toen we eenmaal de keuze hadden gemaakt voor een LMS, wilden we zo snel mogelijk live met de Praxis Academy. We hebben er dan ook flink tempo achter gezet. Daarbij hebben we hele goede ondersteuning gekregen van Courseware. Antje Jung – consultant bij Courseware – was heel betrokken, proactief en gaf ook ongevraagd advies. Heel prettig was dat ze in onze schoenen ging staan en meekeek hoe wij het optimale eruit zouden kunnen halen. Dat doet ze overigens nog steeds!”

Ambassadeurs

In februari 2018 is de Praxis Academy onder luid applaus live gegaan. “We hebben overal posters opgehangen en door het hele land roadshows georganiseerd met de mensen die hebben meegewerkt aan de implementatie als ware ambassadeurs. Doordat zij al met de testomgeving hadden gewerkt, konden zij uit eigen ervaring vertellen wat het medewerkers zou gaan opleveren”. Ook vóór de livegang speelde communicatie een sleutelrol: “Op ons interne communicatieplatform hebben we vroegtijdig melding gemaakt van de Academy, voor de naam hebben we een prijsvraag uitgeschreven en we postten continue updates. Eenmaal live hadden we na een uur al de eerste inschrijvingen binnen!”

Online academy bij Praxis

De praktijk

In de Praxis Academy zijn opleidingen, cursussen en trainingen – zowel klassikaal als online –onderverdeeld in vijf categorieën: introductie, vakkundigheid, management, veiligheid en klantgerichtheid. Merel: “Voor product- en assortiment kennis kunnen we via Praxis Academy nu een groot online aanbod aanbieden. Ook blended trainingen – zoals bijvoorbeeld onze Agressietraining – worden ondersteund door PeopleFluent LMS. Klassikaal doen we vooral veel praktijktrainingen zodat medewerkers zelf ook leren tegelzetten of behangen. Vanuit eigen ervaring kun je anderen namelijk veel beter adviseren.”

Alles wat een medewerker nodig heeft of wil doen om klanten te kunnen adviseren, kan gedaan worden in de Academy. Online kan een onbeperkt aantal opleidingen gevolgd worden. Voor klassikale trainingen is vanwege de planning toestemming nodig van de winkelmanager. Daarnaast zijn sommige opleidingen functiegebonden, maar de mogelijkheden zijn dus eindeloos. Merel: “Het opzetten van de Academy heeft het creëren van een toegankelijke en laagdrempelige leercultuur in een stroomversnelling gebracht. Daarnaast hebben we het opleidingsaanbod enorm kunnen vergroten en verbreden, met ook sociale vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling.”

Introductie nieuwe medewerkers

“De medewerkers zijn heel tevreden en ook van nieuwe medewerkers krijgen we positieve reacties”, aldus Merel. “Dat komt onder andere door het online onboarding programma wat we in maart hebben gelanceerd. Nieuwe medewerkers worden volledig automatisch ingeschreven op het onboarding programma dat op maat is gemaakt voor hun functie. Nog vóór hun eerste werkdag krijgen ze de belangrijkste informatie al aangeboden, worden ze welkom geheten en maken ze kennis met de bedrijfscultuur. Ook worden ze stap voor stap meegenomen in hun (persoonlijke) onboarding programma. Mooi om te zien is dat tot nu toe 100% in de evaluatie ‘ja’ antwoordt op vragen als ‘Heb je alles geleerd wat je nodig hebt’ en ‘Voelde je je welkom?’. Daar word ik heel blij van!”

Praxis Academy Netdimensions

De toekomst

Hoe de toekomst eruit ziet voor de Praxis Academy? Merel: “Op dit moment zijn we nog druk bezig met het optimaliseren van de inrichting en de borging van het systeem. Daarnaast blijven we het aanvullen met nieuwe content, van onszelf maar ook van onze leveranciers. Zo heeft een bekend gereedschap merk wat wij verkopen heel veel productinformatie. Dat – maar ook dit soort content van andere merken – willen we beschikbaar stellen in de Academy. Vooralsnog zijn we dus druk met het vullen en optimaliseren van het LMS.”

Ook op zoek naar een LMS wat past bij jouw leercultuur?

Heb je vragen? Of ben je net als Merel van Praxis op zoek naar een learning management system wat past bij jouw leercultuur? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaande knop.

Neem contact op