T-Mobile is Unlimited in alles wat ze doen. Ze doorbreken de grenzen in de telecomwereld met merken als T-Mobile, Tele2 en Ben. Dit doet T-Mobile met collega’s die risico’s durven nemen, experimenteren en elkaar uitdagen. Met hun ‘challenger mindset’ hebben ze een gezamenlijk doel: iedereen toegang geven tot het beste netwerk van Nederland. Om deze missie waar te maken is het noodzakelijk om zowel de organisatie als medewerkers continue te blijven ontwikkelen. We spreken met Thijs Stor, Scrum Master HR L&D bij T-Mobile.

Op zoek naar een geschikt leerplatform

T-Mobile maakte gebruik van het leerplatform van haar moederorganisatie. Daarop werden de online trainingen aangeboden. De technologie van het platform was achterhaalt en werd onvoldoende doorontwikkeld. Een toekomstig platform (LMS) moest ruimte bieden aan bieden aan onder andere de ondersteuning van blended leertrajecten, het ontwikkelen van leerpaden en het inrichten van uitgebreide rapportages. Hierbij was de wens dat medewerkers zich vrij kunnen bewegen binnen het leerlandschap van T-Mobile.

Thijs: ‘We onderzochten wat er allemaal mogelijk was. We zochten een platform dat aansluit bij onze visie; medewerkers de vrijheid geven om hun eigen leerpad in te vullen. Wij vinden het fijn om het platform zelf in te richten en te integreren met onze T-Mobile campus website. We kenden Courseware al van Articulate om e-learning modules te ontwikkelen. Een gedeelte van onze L&D-medewerkers werkte al met Articulate en hadden een fijne ervaring met jullie. We hebben een aantal partijen benaderd, waaronder Courseware. We kozen voor Courseware:

  • Jullie aanpak sprak ons erg aan. Jullie verdiepte je echt in onze visie op leren en waar we behoefte aan hadden.
  • Totara Learn is erg flexibel. Het geeft ons de flexibiliteit om tools met elkaar te verbinden.
  • Financieel een interessante keuze.

Courseware kwam toen als gewenste leverancier naar boven.’

Migreren naar Totara Learn

Het contract van het huidige platform van T-Mobile liep nog drie maanden. Thijs: ‘We hadden een tijdsdruk erop zitten om over te gaan, omdat het bestaande platform nog maar 3 maanden zou werken en het leren niet tot stilstand mag komen. In 3 maanden zijn we overgegaan. We hadden de implementatie in fases opgedeeld. In fase 1 hebben we ons gefocust op de inrichting op de T-Mobile manier waarbij de visie en stijl van de campus door hebben getrokken in Totara Learn. Het sluit nu mooi op elkaar aan. Alle e-learning modules hebben we in Totara Learn geplaatst en dat alles werkte goed. In fase 2 lag de focus op het doorontwikkelen van elementen waarop we nog verder wilden uitbreiden.’ Zo is er onder andere een automatische HR-import gerealiseerd met het personeelsmanagementsysteeem. Het is belangrijk dat iedereen zich vrij kan bewegen binnen het leerlandschap van T-Mobile zoals de T-Mobile Campus, T-Mobile app voor medewerkers en Springest. Om het voor de T-Mobile medewerkers zo laagdrempelig mogelijk te maken, is er een Single Sign On gerealiseerd tussen de diverse systemen welke deel uitmaken van het T-Mobile leerlandschap.

De organisatie pakt het pragmatisch aan en is aan het onderzoeken hoe Totara Learn optimaal ingezet kan worden voor kernwaarden als daring, ownership en collaboration.

  • Daring – We dagen onszelf en elkaar continu uit om ons verder te ontwikkelen.
  • Ownership – Jij bepaalt zelf wat, hoe en wanneer je leert. Zo neem je de verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling, die van je team en van de organisatie.
  • Collaboration – Waar mogelijk leren we van en met elkaar, waar nodig vliegen we inspiratie, kennis en kunde in van buitenaf.

Fijn dat we een duidelijk aanspreekpunt hebben tijdens de implementatie. We voelde de druk dat we binnen 3 maanden live moesten zijn. Onze consultant vertelde duidelijk over de deadlines en hierdoor konden we de juiste personen aanhaken. Fijn om altijd een helpende hand vanuit jullie te hebben. Een fijn duidelijk aanspreekpunt in een hele fijne samenwerking!’Thijs Stor, Scrum Master HR L&D bij T-Mobile

Het resultaat

Binnen drie maanden is T-Mobile gemigreerd naar het Totara Learn LMS. Thijs over de livegang: ‘Het is goed ontvangen door de medewerkers. We zijn blij met het LMS en de mogelijkheden die het heeft. Je hebt natuurlijk altijd in de overgangsfase een fase waarin we nog wegwijs moesten worden in de instellingen. We zijn nu aan het kijken hoe we het verder kunnen uitbreiden. We hebben verschillende ingangen laten bouwen. Elke doelgroep heeft zijn eigen ingang met een specifiek aanbod. De grootste groep zijn interne medewerkers welke klantcontact hebben. Denk bijvoorbeeld aan de klantenservice of medewerkers in de shop. Zij volgen onder andere trainingen over onze nieuwe producten. En de medewerkers op kantoor volgen bijvoorbeeld security trainingen. Ook partners kunnen inloggen. Denk aan Phonehouse die T-Mobile specifieke trainingen moeten volgen. ‘

‘Ook zijn de rapportages een stuk duidelijker. In het vorige leerplatform konden we alleen op een centraal punt de rapportages inzien, nu kan het ook op managersniveau. De manager kan eenvoudig zien hoe goed zijn team het doet en ontvangt een automatische update. Het maakt het werk een stuk lichter en dat is van grote toegevoegde waarde.’ aldus Thijs.

Na het succesvol implementeren van de Totara Learn omgeving heeft T-Mobile er voor gekozen om hun leerplatform uit te breiden met Totara Engage en Totara Perform. Totara Engage geeft ze de mogelijkheid om gebruikers met elkaar in contact te brengen. Met de komst van Totara Perform zet T-Mobile developmenttools in om medewerkers op hun voortgang te laten reflecteren en medewerkers te ondersteunen bij hun groei binnen de organisatie.

Het gebruik is sterk toegenomen. Nu communiceren we er duidelijk over en je merkt dat veel meer mensen inloggen. Erg positief!’ – Thijs Stor, Scrum Master HR L&D bij T-Mobile

Een intensieve samenwerking

Thijs: ‘Ik vind de samenwerking heel goed verlopen. We merken dat we in de tweede fase meer bezig zijn met het beheer en dan krijgen we een belletje van jullie van hoe gaat? De communicatie ervaren we als erg positief. Er wordt duidelijk gecommuniceerd over de kosten. Jullie handelen proactief en reageren snel.

We kunnen een goed gesprek hebben over de doorontwikkeling. Een echte partner met wie we verder kunnen bouwen.’ – Thijs Stor, Scrum Master HR L&D bij T-Mobile

En heeft T-Mobile nog toekomstplannen: ‘We lopen over van de toekomstplannen. We hebben een medewerkers app, die een belangrijkonderdeel van de learningjourney is. In de app kunnen medewerkers onder andere complimenten aan elkaar geven en feedback ophalen. We willen het duidelijker voor medewerkers maken wat het profiel is waar ze naar toe werken. Ook willen we het inzichtelijker maken in Totara Learn waar iemand nu staat om gemakkelijker het gesprek aan te gaan en dat alles met elkaar integreren.’ aldus Thijs.

Ook op zoek naar een LMS wat past bij jouw wensen?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaande knop. Onze leertechnologie-experts helpen je graag verder.

Meer informatie