beter leren, fijner werken, sneller groeien

Graydon deelt expertise met Totara Learn

LMS voor klanten, Learning Management System

De uitdaging

Hoe ben je onderscheidend en innoverend in een markt die snel verandert? Graydon, gespecialiseerd in het verwerken van big data tot waardevolle bedrijfsinformatie, wilde op een andere manier haar klanten informeren en inspireren. Ze zocht een geschikt communicatiemiddel om haar klanten in staat te stellen de juiste strategische beslissingen te nemen.

De oplossing

Graydon staat al 130 jaar bekend om haar expertise als het gaat om bedrijfsinformatie en de verwerking van data. Dagelijks staan ze in contact met hun klanten en gaat het over het verminderen van risico’s en over het vergroten van kansen. Ook publiceren ze in de media in de drie landen waar het bedrijf opereert: Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Maar om haar klanten de gelegenheid te bieden om op ieder moment kennis te kunnen teruglezen en als referentiekader te gebruiken, introduceerde Graydon het Graydon Learning Centre (GLC), gebouwd met het learning management system Totara Learn. “Waar we voorheen in trainingen klanten opleidden, wilden we nu een stap verder gaan. Opleiden is voor ons geen doel op zich meer, maar wél de communicatie en interactie met klanten, waarbij we hun kunnen helpen met het beschikbaar stellen van de juiste kennis waar ze op dat moment naar op zoek zijn”, aldus Frans van den Heuvel, Research & Learning Specialist bij Graydon.

LMS als communicatiekanaal

Thought leader in een innoverende markt

Van oudsher opereert Graydon in de bedrijfsinformatiemarkt. Frans: “De meest gestelde vraag van onze klanten was – en is eigenlijk nog steeds – of het verstandig is om met een bepaald bedrijf een zakenrelatie aan te gaan. Daarbij gaan we verder dan de traditionele bedrijfsinformatie zoals we die voorheen konden aanbieden. Aan de hand van de juiste inzichten en innovatieve scoremodellen kunnen we onze klanten voorzien van voorspellende en voorschrijvende inzichten die zorgen voor groei.”

Kennisdelen met klanten is dus het sleutelwoord en vier jaar geleden zocht Graydon een platform om dat te faciliteren. Frans: “Door onze kennis te delen willen we onze klanten laten zien wat je allemaal met big data kunt doen, hoe je als bedrijf kunt groeien en hoe je daarvoor de juiste keuzes maakt. Deze keuzes maak je niet op basis van een onderbuikgevoel maar op basis van de juiste data die je inzicht geven in je eigen bedrijf en je zakenrelaties. Veelal beschikt de klant zelf al over veel data die hem kunnen helpen om de juiste beslissingen te nemen, maar als deze informatie nog verrijkt wordt met data uit andere bronnen, helpt dat om de concurrentie voor te blijven. Bijvoorbeeld als het gaat om waar je je als bedrijf het beste kunt vestigen of – zeker nu het zo goed gaat met de economie – van welke klanten het meeste bijdragen aan je succes en van welke je het beste afscheid kunt nemen”. Door middel van het Graydon Learning Centre wil Graydon op een andere manier haar klanten informeren over het maken van onderbouwde keuzes en zo haar positie als thought leader in de bedrijfsinformatiemarkt te versterken.

Graydon leerplatform

Implementatie Graydon Learning Centre

Frans: “In samenwerking met een externe partij hebben we onderzocht wat de beste manier was om onze kennis te delen met onze klanten. Hieruit kwam het advies voor een LMS en specifiek die van Totara Learn. Groot voordeel van Totara Learn is dat je het breder kunt gebruiken dan alleen een leerplatform”. Gaandeweg is het Graydon Learning Centre een combinatie geworden: zowel een vorm om te communiceren als een leerplatform. De gebruikers van het GLC hebben namelijk online toegang tot diverse e-learningmodules, whitepapers, e-books, brancheonderzoeken, infographics, tutorials, blogs, tools en nog veel meer. Het complete aanbod wordt ‘in-house’ ontwikkeld én voortdurend aangevuld door Graydon-medewerkers die gespecialiseerd zijn in creditmanagement, risk en compliance, business intelligence en marketing. Frans: “We krijgen veel positieve reacties van onze klanten én concullega’s. Ze kunnen zelf kiezen welke informatie ze komen halen. Klanten ervaren het GLC als extra service omdat ze het ook in eigen hun organisatie kunnen inzetten om hun medewerkers van de juiste kennis te voorzien. En omdat wij aan de achterkant van het systeem kunnen zien welke informatie wordt opgevraagd of welke modules worden gevolgd, zouden we het aanbod nóg beter kunnen afstemmen op de wensen van onze klanten. Dat willen we in de toekomst dan ook zeker meer gaan doen.”

Voordelen Totara Learn, Totara Learn LMS

Communicatiemiddel versus leerplatform

Driekwart jaar na de implementatie van het Graydon Learning Centre is ook een intern Graydon Learning Centre gelanceerd, een kopie van het platform voor klanten maar dan voor de interne medewerkers. Ernesto de Miranda, Group HR Directeur bij Graydon, zegt daarover:

“We geloven dat kennis de basis is om op een goede manier zaken te doen. Investeren in kennis begint bij onze eigen mensen. Wij zijn ervan overtuigd dat een goede kennis van onze klanten, de markt waarin we opereren, de trends die gaan komen en de expertise van onze industrie essentieel zijn om de beste service en innovatie te kunnen bieden aan onze klanten. Daarom willen we onze mensen stimuleren om het beste uit zichzelf te halen en we richten ons daarbij op zowel persoonlijke als professionele groei. Door continu kennis en ervaringen met elkaar te delen, groeien we als organisatie en geven we onze expertise door.De gebruiker kan zelf een programma samenstellen en volgen, maar de manager kan dat uiteraard ook doen. Daarbij kun je de voortgang volgen en elke keer weer nieuwe uitdagingen voor jezelf neerzetten. Het interne GLC is een hulpmiddel binnen een reeks van initiatieven die wij inzetten om de ontwikkeling van onze mensen te stimuleren en daar zijn we trots op.”

Graydon Learning Center

Samenwerking met The Courseware Company

Frans: “We gingen heel gericht op zoek naar een leverancier van Totara Learn en uiteindelijk kwamen we in contact met The Courseware Company. Zij konden goed uit de weg met onze vraag die toch wel uniek was. Ze dachten mee met onze belangrijkste wens om het LMS helemaal aan te passen naar onze eigen look and feel. Omdat we het met name inzetten als communicatie- en marketingtool wilden we graag een platform dat aansloot op onze merkbeleving: met dezelfde vormgeving als onze website, met dezelfde kleuren, structuur en navigatie. Met Totara Learn was dat allemaal mogelijk. Daarnaast is het fijn om één vast aanspreekpunt bij The Courseware Company te hebben, waardoor we snel kunnen schakelen.”

Samenwerken met The Courseware Company, learning partner

Toekomst

“Samen met The Courseware Company zijn we op dit moment de customer journey van onze in- én externe LMS-gebruikers aan het onderzoeken: wat gebeurt er als een klant of medewerker het leerplatform binnenkomt, wat zoekt hij dan en welke acties onderneemt hij vervolgens? Met de resultaten van dit onderzoek willen we beide Learning Centres optimaliseren”. Of Graydon nog meer plannen voor de toekomst heeft? Frans: “Zeker. Zo willen we ook kijken hoe we de communicatie met gebruikers verder kunnen optimaliseren. Bijvoorbeeld door het versturen van automatische meldingen wanneer een nieuwe module live staat. Én ik wil graag een functionelere catalogus ontwikkelen met betere en gerichte zoekresultaten. Kortom: we hebben nog genoeg wensen voor de toekomst!”

Ook op zoek naar een LMS wat past bij jouw wensen?

Heb je vragen? Of ben je net als Frans van Graydon op zoek naar een learning management system wat voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaande knop.

Neem contact op