Dorel Juvenile Academy gebruikt Totara Learn voor interne medewerkers en externe partners

De uitdaging

Wat als de ontwikkelingen in de markt zó snel gaan, je klanten en distributeurs te maken hebben met veel beweging in het personeelsbestand én de winkels zich bevinden door heel Europa? Hoe zorg je er dan voor dat je iedereen bereikt? En dat je, ondanks taal- en cultuurverschillen, dezelfde kennis deelt met iedereen? Bovendien wil Dorel Juvenile, naast het zo goed mogelijk opleiden van externe medewerkers, ook de interne medewerkers – de trainers – uitgedaagd houden. Hoe halen ze deze doelstellingen?

De oplossing

Met de Dorel Juvenile Academy, waarbij de focus ligt op blended learning. In Totara Learn (het onderliggende Learning Management Systeem) worden leermodules zowel on- als offline aangeboden. Een grote groep cursisten wordt bereikt, trainers kunnen zich focussen op meer in-depth en fysieke trainingen en het allerbelangrijkste: met de e-learning is écht iedereen (zowel medewerkers als ouders) beter voorgelicht over de veiligheid van autostoeltjes en kinderwagens.

We spreken met Robbie Hendriks, Training & Development Manager bij Dorel Juvenile, moederbedrijf van onder andere Maxi-Cosi en Quinny:

Citaat van Robbie Hendriks van Dorel Juvenile over de toegevoegde waarde van Totara Learn LMS

Traditionele industrie

Robbie: “Als je kijkt naar onze industrie, dan is die eigenlijk best wel traditioneel. Aanstaande ouders – en vaak ook grootouders – gaan voor de eerste babyartikelen altijd nog naar een fysieke winkel. Ze willen de kinderwagen of het autostoeltje eerst zien, voelen en uitproberen.”

In de hele ‘customer journey’ – van het onderzoeken van de mogelijkheden tot en met de daadwerkelijke aankoop van een autostoel of kinderwagen – is het belangrijk dat aanstaande (groot)ouders goed worden voorgelicht. “Daarom is het voor ons essentieel dat de medewerkers bij onze distributeurs de juiste kennis hebben van onze producten, de (veranderende) wetgeving rondom veiligheid en het gebruik van een kinderwagen of autostoel.”

Traditioneel trainen

Met duizenden vestigingen van retailers en distributeurs (zoals Prénatal) in Europa, met gemiddeld 2 tot 10 medewerkers per winkel, is het delen van de juiste kennis een hele uitdaging. “Daarnaast merken we dat winkelmedewerkers vaak wisselen van baan. Dat betekent dat onze trainers continue bezig zijn met het delen van de basiskennis aan grote groepen nieuwe medewerkers. Het zorgt ook voor een hoge werkdruk voor onze trainers, waardoor er simpelweg geen tijd over is voor bijvoorbeeld specifieke product- en salestrainingen.”

Gevolg hiervan is, is dat zowel trainers als medewerkers op het basisniveau ‘stagneren’. En zich niet verder kunnen ontwikkelen of doorgroeien. Robbie: “Wij willen hier verandering in brengen en ze stimuleren zich verder te ontwikkelen of specialiseren.”

Blended learning

Dorel past blended learning toe met Totara. Plaatje laat een mixer zien.

Dat was het moment waarop Dorel Juvenile dacht: dat kan en móet anders. Bovendien was de basiskennis (de content) al veelal digitaal beschikbaar.

Robbie: “Als we dat online zouden zetten, dan zou iedereen in zijn of haar eigen tijd de kennis tot zich kunnen nemen. Tegelijkertijd zouden de trainers zich meer kunnen focussen op specifieke product- en salestrainingen. Een win-win situatie.”

Zo kwam Dorel Juvenile uiteindelijk uit bij ‘blended learning’. Een combinatie van online en offline leren: de basiskennis delen met e-learning en daarna verder leren met fysieke, klassikale trainingen. 

Quote Robbie

Voordelen online trainen

  • Een enorm (online) bereik
    “Online bereiken we veel meer mensen dan dat we met onze trainers kunnen. Werkelijk iedereen kan (in potentie) straks het basiscertificaat halen. Zo zijn wij weer verzekerd van het feit dat iedereen die in onze industrie werkzaam is (groot)ouders kan adviseren met de juiste informatie over onze producten en hoe om te gaan met de veiligheid van kinderen.”
  • Effectievere trainingstijd
    “Medewerkers kunnen een trainingsmodule nu in significant kortere tijd afronden. Bovendien kunnen ze in hun eigen tempo leren en op een tijdstip dat het hen uitkomt.”
  • Consistentie in informatievoorziening
    "In elk Europees land waar onze producten worden verkocht, hebben we trainers in dienst. Cultuurverschillen en de manier van leren in een land zorgen ervoor dat iedere training een eigen draai krijgt. Daardoor zagen we een grote diversiteit in trainingen die gegeven werden: van heel pragmatisch tot strategisch. Door overal dezelfde content online aan te bieden, weten we zeker dat iedereen op hetzelfde kennisniveau de verdere vervolgtrainingen in zal gaan.”
  • Meten = Weten
    “Naast het online aanbieden van cursussen, kun je met een LMS ook monitoren. We kunnen precies zien: wat gebeurt er? Wie is er wel of niet getraind? Waar moeten we meer of juist minder op focussen? Zo kunnen we veel beter per klant (distributeur of winkel) kijken wat de (leer)behoefte is en hoe de juiste kennis overkomt bij de eindgebruiker.“

De missie van Dorel Juvenile: 'taking care of families'

Implementatie

“We wisten dat een LMS en e-learning vaak alleen intern gebruikt worden. Maar voor ons was juist het extern aanbieden van content noodzakelijk. Op dat moment wisten we: hier hebben we een specialist voor nodig.”

Samen met The Courseware Company heeft Dorel Juvenile een driejarenplan opgesteld. Om het LMS, de e-learning en uiteindelijk de hele Dorel Juvenile Academy stapsgewijs te implementeren. De eerste stap hierin was de keuze voor het LMS, waarbij rekening gehouden moest worden met een aantal criteria:

  • De doelgroep is groot, divers en verspreid over Europa.
  • Het bereik moet daardoor groot genoeg zijn.
  • Door de grootte weet Dorel Juvenile niet precies wie de mensen/medewerkers/cursisten zijn en welke leerbehoefte ze precies hebben.
  • Veel verschillende mensen moeten dus met het LMS kunnen werken.
  • De content moet meertalig kunnen worden aangeboden.
  • De content moet flexibel kunnen worden aangeboden, bijvoorbeeld in losse modules, op verschillende tijdstippen, et cetera.

“Op advies van The Courseware Company zijn we uiteindelijk uitgekomen bij Totora Learn”.

Totara Learn is een veelzijdig leerportaal, waarin e-learning gemakkelijk gecombineerd kan worden met fysieke trainingen. Het ondersteunt ‘social learning’, kan grote groepen cursisten bereiken en blijft – voor de omvang van een groot project als dit – betaalbaar door de open source.

“Kortom, Totara Learn voldeed aan de basiscriteria die we hadden. Natuurlijk hebben we gaandeweg zaken moeten aanpassen, bijstellen en op de lange termijn moeten schuiven. De toewijding van The Courseware Company hierin, is heel groot. Tijs Holkenborg (consultant bij The Courseware Company) is zelfs voor ons de strijd aangegaan bij Totara, omdat een onderdeel in het systeem niet werkbaar was voor ons en hij dit wél wilde implementeren.”

Dorel Juvenile Academy voor goede voorlichting over autostoelen MaxiCosi

De praktijk

Op dit moment zit Dorel Juvenile in de laatste fase van implementatie. De online content is grotendeels vertaald en dat wordt nu getest. Daarna volgt de uitrol van de Dorel Juvenile Academy in Europa. Robbie: “We staan aan de vooravond van de lancering van de Academy. We verwachten dat we na de zomer live zijn in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Portugal, Oostenrijk en Zwitserland. Heel spannend en ik kijk er naar uit hoe het zich in de praktijk gaat manifesteren.”

Robbie is zeer tevreden over de dienstverlening van The Courseware Company:

“Ik weet dat wat wij hebben opgezet uniek is. En daarin heeft The Courseware Company écht met ons meegedacht. Zij hebben een product afgeleverd wat voor ons werkbaar is. Daarin zijn ze altijd op zoek geweest naar het maximale haalbare. Denk aan dat voorbeeld van Tijs. Dat waardeer ik enorm. Bovendien heb ik door dit hele proces zelf ook ontzettend veel geleerd: over e-learning, blended learning, LMS’en, noem maar op. In alles wat ze doen, weet The Courseware Company wat kennisdelen is!”

Ook jouw ambities waarmaken?

Heb je vragen? Of ben je net als Robbie Hendriks van Dorel Juvenile op zoek naar een systeem waarmee je jouw medewerkers én klanten kunt trainen? Neem dan snel contact op met ons