Hoe verbeter je de prestaties van je medewerkers?

Performance improvement  is vaak een lastig onderwerp voor veel organisaties. In dit artikel lees je hoe je – aan de hand van een simpel stappenplan – een oplossing kiest volgens Dashe & Thomson.

Welke leeroplossing past bij mijn organisatie?1. De uitdaging

Het eerste wat je jezelf moet afvragen is: “Wat wil ik bereiken?”. De oplossing hangt namelijk af van de uitdaging en behoeften. Vaak is er gebrek aan één van onderstaande categorieën:

  • Kennis;
  • Motivatie;
  • Vaardigheden.

Afhankelijk van de uitdaging bepaal je de inhoud en vorm van de oplossing.

2. De oplossing

Op basis van de uitdaging – kennis, motivatie of vaardigheden – ga je bepalen wat voor soort oplossing passend is bij het probleem en jouw organisatie.

Gebrek aan motivatie

Wanneer motivatie ontbreekt dan kan dit liggen aan onvoldoende vertrouwen en betrokkenheid of gebrek aan een vaardigheid waardoor het vertrouwen er niet is. Bij gebrek aan een vaardigheid zal je de vaardigheid moeten trainen.

Mocht het aan vertrouwen en betrokkenheid ontbreken, dan is de insteek meer op het onderliggende niveau van de bedrijfscultuur en de omgeving. Je kan kiezen voor het overdragen van een motiverende boodschap. Naast een persoonlijke boodschap kan je dit bijvoorbeeld via e-mail, video’s of nieuwsbrieven versterken.

Een stappenplan voor het kiezen van de juiste leeroplossing

Gebrek aan kennis

Bij gebrek aan kennis moet je jezelf afvragen: Dient de medewerker dit als parate kennis te hebben en is het realistisch om dit van de medewerker te verwachten qua complexiteit?

  • Parate kennis – Als de medewerker de kennis vaak nodig heeft en kennis hierover goed aan te leren is, is het verstandig dat hij/zij de kennis paraat heeft. Het gebruik van e-learning is een goed middel om deze kennis bij te brengen. Hiervoor bestaan diverse e-learningontwikkeltools die je aan kunt schaffen om zelf e-learning te ontwikkelen.
  • Niet-parate kennis – Kies voor performance support of een job aid. Dit zorgt ervoor dat de medewerkers de informatie kunnen inzien wanneer zij dit nodig hebben. Hierbij hoeft de medewerker hooguit getraind te worden hoe ze deze informatie kunnen vinden.

Gebrek aan vaardigheden

Bij gebrek aan bepaalde vaardigheden is het aan te raden dat het personeel deze aanleert. Vaardigheden kun je aanleren middels training en oefening. Denk hierbij aan training on-the-job, klassikale trainingen en scenario-based e-learning.

3. De beschikbare middelen en doelgroep 

De uiteindelijke keuze van de oplossing hangt daarnaast af van de volgende drie factoren: budget, tijd en doelgroep. Dashe & Thomson hebben per categorie de meest geschikte oplossingen op een rijtje gezet.

Leeroplossing in combinatie met budget, tijd en doelgroep.

Bedenk echter wel dat dit een algemeen advies is. Per organisatie is het verschillend welke oplossing geschikt is. Neem contact met ons op voor gratis advies.

4. Het nut van iedere oplossing

Op basis van stap 3 heb je een idee gekregen wat voor soort oplossingen kunnen helpen bij je uitdaging. In stap 4 ga je bekijken welke van de voorgestelde oplossingen het beste past bij jouw organisatie.

Hoe verbeter ik de prestaties van mijn medewerkers?

Dashe & Thomson hebben de voordelen van de leeroplossingen op een rijtje gezet:

  • Performance Support
    Performance Support levert medewerkers de juiste informatie om hun werk te verrichten op het moment dat zij dit nodig hebben. Een handig systeem hiervoor is Confluence.
  • E-mail
    Ideaal voor het communiceren van specifieke informatie aan een grote doelgroep.
  • Webinars
    Perfect om vaardigheden te tonen en uit te leggen aan je personeel.
  • Klassikale trainingen
    Optimaliseer vaardigheden van je personeel met klassikale trainingen.
  • Conference call
    Geschikt voor het creëren van bewustzijn en begrip bij dringende zaken.
  • Job aid
    Informeer medewerkers over complexe werkwijze/onderwerpen – die zij zelden uitvoeren/gebruiken – met een kort stappenplan.
  • Video
    Een originele manier om mensen te informeren over algemene zaken.
  • E-learning
    E-learning is een interactieve online cursus om je personeel op te leiden. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen niveau 1 e-learning modules die weinig interactie hebben en vooral gericht zijn op inhoudelijk de kennis over te dragen. Niveaus 2 en 3 e-learning modules hebben interactie en zijn rijker aan multimedia.

In praktijk blijkt dat veel organisaties de verschillende middelen door elkaar gebruiken. Wanneer je jouw leeroplossingen goed wilt organiseren, dan is een Learning en Talent Management System wenselijk. Handige systemen zijn: NetDimensions Talent SuiteTotara Learn en Netex learningCloud.

5. Welke oplossing past bij jouw organisatie?

Ben je benieuwd welke oplossing het beste past bij jouw organisatie? Klik op de knop hieronder en vul het formulier in. Wij geven je vrijblijvend advies en denken graag met je mee.

Geef mij persoonlijk advies

Bron: Dashe & Thomson