Utrecht, 12 juni 2018

Wat worden de trends op het gebied van Learning & Development in 2018? Deze vraag stond centraal bij de Global L&D Sentiment Survey

Global Sentiment Survey - Donald Taylor

In onderstaande tabel is weergegeven wat alle L&D professionals wereldwijd zien als de belangrijkste L&D trends. Opvallend is dat Artificial Intelligence van plaats 8 naar 3 is gestegen in één jaar. Personalisatie / adaptief leren en sociaal leren blijven in de top. Maar voor hoelang blijven dit de belangrijkste trends? Micro learning, gamification, virtual en augmented reality zijn veel gebruikte begrippen in de L&D branche. Toch blijken deze te dalen in populariteit. Bekijk de tabel voor de overige resultaten.

PositieTrendPositie 2017
1.Personalization/adaptive delivery1.
2.Collaborative/social learning2.
3.Artificial intelligence8. 
4.Consulting more deeply with the business5.
5.Micro learning3. 
6.Showing value6.
7.Virtual and augmented reality4.
8.Next generation learning platforms/
9.Curation9.
10.Mobile delivery7.
11.Neuroscience/cognitive science11.
12.Developing the L&D function13.
13.Video12.
14.Games/gamification10.
15.Other15.
16.MOOCs16.

Personalisatie en social learning blijven belangrijk

Voor het eerst in de afgelopen drie jaar daalt de populariteit van personalisatie / adaptief leren. Dit komt vooral door werelddelen als Australië en Nieuw-Zeeland. In Engeland en Europa is de populariteit hiervan juist lichtelijk gestegen. Hierbij kun je denken aan een Learning Management System (LMS) met een persoonlijke landingspagina.

In de afgelopen drie jaar is het gebruik van social learning gedaald met 3,3%. Hoewel praktische ondersteuning voor informeel leren mogelijk lastig is, accepteren L&D professionals nu meer dat leren op het werk meer is dan alleen maar cursussen. De daling van de stemmen voor collaborative / social learning geeft aan dat het nu geaccepteerd wordt als onderdeel van L&D.

Neemt Artificial Intelligence (AI) de L&D branche over?

Artificial Intelligence LMSDonald Taylor zegt hierover het volgende: 'In the five years I have been running this survey, no option has risen so far, so fast, from one year to the next. AI, it seems, is an object of both unprecedented fascination and fear. But the Global Sentiment Survey is concerned with just that – sentiment. It sees how people feel about a trend in L&D. It makes no attempt to predict what will actually happen. So we have to ask, will this increased interest in AI actually amount to anything?'. Daarnaast wijst Taylor op de volgende twee risico's:

  • Bedrijven noemen iets snel AI. Bedrijven zeggen zich bezig te houden met AI, terwijl ze dit niet doen;
  • AI producten komen vaak op de markt terwijl ze nog niet zijn doorontwikkeld. Dit kan voor L&D veel inspanningen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan chatbots.

Kortom, een buzzwoord dat nog relatief nieuw in de markt is.

Meer weten over opleiden & ontwikkelen?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en de mogelijkheden voor jouw organisatie. Wij helpen je graag verder.

Bron: Donald H. Taylor